SİNAN GENÇ/ Tarım ve Orman Bakanlığı, yaban hayatını desteklemek ve ekolojik dengeyi yeniden güçlendirmek amacıyla kapsamlı bir doğaya kazandırma programı başlattı. Bakan İbrahim Yumaklı’nın açıkladığı projeye göre, üretim merkezlerinde yetiştirilen 39 bin 250 keklik ve 11 bin 750 sülün olmak üzere toplam 51 bin kanatlı yaban hayvanı, Türkiye’nin 62 ilinde ve 156 farklı bölgede doğaya salınacak.
İzmir kırsalı kene ile mücadelede kritik bölge
Projenin en dikkat çeken ayaklarından biri ise Ege Bölgesi ve özellikle İzmir oldu. İzmir’in geniş meraları, orman köyleri ve kırsal yaşam alanları, kene popülasyonunun kontrol altına alınması açısından kritik bölge olarak belirlendi. Bu kapsamda kınalı keklikler, İzmir’in farklı kırsal noktalarında doğaya bırakılacak. Doğa Koruma ve Milli Parklar (DKMP) ekipleri, salım yapılacak bölgeleri ekolojik analizlere göre belirleyerek sahada hazırlık yapıyor.
Sülünler Karadeniz’e, keklikler Ege’ye
Bakanlık, projede türlere göre görev dağılımı yaptı. Kahverengi kokarca gibi tarım zararlılarıyla mücadele için sülünler Karadeniz Bölgesi’nde salınırken, kene popülasyonunu baskılamak için kınalı keklikler özellikle Ege ve İç Anadolu kırsalında devreye alınacak. Uzmanlara göre keklikler, doğal yaşam döngüsü içinde kene larvalarıyla beslenerek popülasyonun azalmasına katkı sağlayacak.
Keklikler doğaya salınmadan önce ilaçlanıyor
Projenin dikkat çeken bir diğer yönü ise salım öncesi uygulanan hazırlık süreci oldu. Bakan Yumaklı’nın açıklamasına göre keklikler, doğaya bırakılmadan önce kene tutulumuna karşı özel olarak ilaçlanıyor. Böylece hem hayvanların korunması hem de sahada daha uzun süre etkili olmaları hedefleniyor.
Av yasağı ve sıkı denetim uygulanacak
Projenin sürdürülebilirliği için salım yapılan bölgelerde 3 yıl boyunca av yasağı uygulanacak. Bakanlık, bu alanlarda hem popülasyonun güçlenmesini hem de doğal dengenin yeniden oluşmasını amaçlıyor. Tarım ve Orman Bakanı İbrahim Yumaklı, projeye ilişkin yaptığı açıklamada, “Yaban hayatını korumak ve gelecek nesillere sürdürülebilir bir doğa bırakmak temel hedefimizdir” ifadelerini kullandı.
İzmir’de kritik salım noktaları açıklanacak
İzmir İl Tarım ve Orman Müdürlüğü ile DKMP İzmir Şube Müdürlüğü’nün önümüzdeki günlerde salım yapılacak kesin lokasyonları ve av yasağı bölgelerini kamuoyuna duyurması bekleniyor. Proje, hem biyolojik mücadele hem de yaban hayatının güçlendirilmesi açısından Türkiye’nin en geniş kapsamlı ekolojik çalışmalarından biri olarak değerlendiriliyor.




