Su Perisi-Parthenope
Yönetmen: Paolo Sorrentino
Oyuncular: Cella Dalla Porta, Stefenia Sandrelli, Gary Oldman.
Paolo Sorrentino filmlerini sabırsızlıkla beklerim. Muhteşem Güzellik (La Grande Belleza) Gençlik (Youth) son 10 yılın en sevdiğim filmleri arasındadır. “Lorro” ve “Tanrının Eli” bunların düzeyinde olmasa da kabul edilebilir bir düşüştü. Son filmi “Su Perisi- Parthenope” tüm beklentilerimi yıktı diyebilirim. Yönetmen Sineması kişisel olmazsa hiçbir şey ifade etmez. Tamam da yönetmen yaratıcı fikirlerini karşı taraf anlaşılabilecek bir şekilde iletemezse sonuçta böyle bir film ortaya çıkabiliyor. Bir kez daha doğduğu kent Napoli’ye olan bağlılığı, sevdası, eleştirisi filmin çerçevesi olurken içine çok güzel bir kadını Parthenope’yi (Celesta Dalla Porta) yerleştiriyor. Güzelliğiyle herkesin başını döndüren bir kadının yaşamdaki arayışları, pişmanlıkları ve içsel yalnızlığı tüm öyküyü şekillendirmeye çalışıyor. Peşinde koşan erkeklere yüz vermeden özgür bir yaşam kurmaya çalışan, Antropolog olmak için üniversiteye giren Panrthenope’yi izliyoruz. O kadar güzeldir ki erkek kardeşi bile onun cazibesinden kurtulamaz. Bu filmin en büyük tragedyasının da sebebi olur.
Sorrentino genç oyuncu Celesta Dalla Porta’yı 2 saat 17 dakikalık filmde- ki anlattıkları için aşırı uzun bir süre- o kadar çok gösteriyor ki, sonuçta güzelliğini bir nevi metalaştırıyor. Anlamsızlaşıyor, film bir parfüm reklamına dönüşüyor. Kıyafetler ve eda öne plana çıkıyor. Arka planda Napoli güzellikleri önde Celesta bir manken gibi hülyalı bakışlarıyla sigarasından dumanı üflüyor. En sevdiği temalar olan güzellik, gençlik, mucizeler ve kutsal aldatmacalar öykünün içinde yer alıyor tabi ki… Dağınık ve karmaşıklar. Yönetmenin anlatmak istediği ortaya çıkmıyor. Fellini’nin “Roma”’sı izinden giderken yolunu kaybeden bir film. Yer yer hareketsiz karakterlerin yanından kayıp giden kamera Resnais’nin zamanla oynayan şaheseri “Geçen Yıl Marienbad’ta”’yı anımsatıyor.