20. yüzyılın başlarında kayıt edilmiş müzik yoktu. Müzik endüstrisi, müzik aleti üretimi ve notalara dökülmüş müzik eserlerinin satışından ibaretti. Gramofon prototipleri icat edilip bunların patenti alındığında yayıncılar öfkeden deliye döndüler, bu yeni teknolojiyi kötüleyerek işlerinin yok olacağını söylediler ve protesto ettiler. Nitekim dedikleri de zaman içinde oldu. Teknolojiye ayak uyduramayan prodüktörler, müzik şirketleri de bir bir yok oldu. Bugün müzik sektörü YouTube'la yatıp YouTube'la kalkıyor. Çünkü birçok şey gibi istediğimiz şarkıyı bulmak ve klibini izlemek için YouTube'u kullanıyoruz. Hem sanatçılar hem de çalıştıkları şirketler kim ne kadar tıklanmış ona bakıyor. Radyolar eskiden müzik şirketleri ve müzisyenler için bir numara iken şimdi ikinci sıralamaya gerilemiş durumdalar.
***
Ben ve sevgili müzisyen dostum Hakan Asılkefeli, yayın yönetmenimiz Eylem Aslan'ın desteği ile her salı günü saat 14.00'te Radyo Ege'de sunduğumuz "Mikrofon Sende" adlı programda sanatçıları konuk ediyoruz. Bu nedenle müzisyenlerin yaşadıkları sorunları çok yakından biliyoruz. Geçtiğimiz günlerde konuk ettiğimiz bir müzisyen dostumuz bize, yeni çektiği klip az tıklandığı için babasının, "Şarkı tutmadı" diye nasıl üzüldüğünü anlattı. Gönlümden geçen, iyi müzik yapanın diğerleri arasından sıyrılması ama bu iş günümüzde pek de öyle olmuyor. Klibin daha fazla kişiye ulaşması için yapılacak birtakım şeyler var... Bunlardan biri, MCN şirketleri ile çalışmak. MCN'nin İngilizce açıklaması Multi Channel Network. Yani Çoklu Kanal Ağı. YouTube üzerinde partner kanalları ile oluşturulan büyük ağ ile daha fazla izlenme, daha fazla etkileşim sağlıyor. Klibinizi Kral TV gibi kanallarda yayınlatacak paranız yoksa, YouTube'daki yüksek tıklanma oranları büyük avantaj sağlıyor. Bunlar YouTube partneri olan firmalar. Bir diğeri de iyi bir PR'cı ve menajer ile dirsek temasını bırakmamak.
YouTube'da en çok abonesi ve izleyici olan müzik şirketlerinde de ilk 5 şöyle:
1 - NETD MÜZİK: 8.399.333 abone, 18.522.333.561 görüntüleme
2 - POLL PRODUCTION: 1.514.170 abone, 2.643.909.113 görüntüleme
3 - DOKUZ SEKİZ MÜZİK: 1.424.594 abone, 1.932.437.999 görüntüleme
4- MUZIK PLAY: 1.103.033 abone, 1.254.983.764 görüntüleme
5- DMC MÜZİK: 347.114 abone, 76.122.705 görüntüleme
Anlayacağınız büyük kitlelere ulaşmak için artık sadece iyi müzik yapmak, iyi bir sese sahip olmak da yetmiyor. Arkanızda iyi bir ekip ve maddi gücünüzün olması gerekiyor. Bunlara rağmen müzikalitenizi değiştirip dönüştürmezseniz, piyasa sizi zaman içinde yutuyor. Hızlı tüketim, dünya genelinde düşen kültür seviyesinin ülkemizde yerlerde sürünmesi, parası olanın daha çabuk diğer şarkıcıların arasından sıyrılması gibi nedenlerle de şarkıların hem altyapıları hem sözleri giderek daha da kötü bir hal alıyor... Yakında müzik sektörünü tamamen robotlara kaptırırsak sakın şaşırmayın. Çünkü bunun altyapısı oluşturuluyor.
***
İzmir'e baktığım zaman "Mikrofon Sende"yi yapana kadar İzmir'de bu kadar çok iyi müzisyen olduğunu bilmiyordum. Farklı sanat dallarından da konuklarımız oluyor ama en çok talep doğal olarak müzisyenlerden geliyor. İzmir'e sadece beyaz yakalılar göç etmiyor. Gelen çok sayıda müzisyen de var ama İzmir'de yeteri kadar iyi sahne yok. Var olan mekanlarda belirli isimler sabitlenmiş durumda. Kentin yeni mekanlara, sanatçıları koruyan iyi işletmecilere, farklı müzik türlerini kucaklayacak alanlara, albüm yapabilecek düzeyde stüdyolara, iyi klipler çekecek ekiplere, başarılı menajerlere, daha fazla sanat haberi yapan gazetelere ve eleştiri yazan gazeteciye ihtiyacı var.